Vår pedagogik

I Ur och Skur 


I Ur och Skur-metodiken har funnits i 30 år. Pedagogiken har utvecklats ur Friluftsfrämjandets barn- och ungdoms-verksamhet. 


Med läroplanen för förskolan som grund arbetar vi med friluftsliv, utomhuspedagogik, upplevelsebaserat lärande och ett medvetet ledarskap. Vi använder naturen och miljön i lärprocesserna. Barnen får utveckla grundläggande färdig-heter i friluftsliv som att laga mat över eld/stormkök, gå på upptäcktsfärder, undersöka växter, djur och småkryp och mycket mer.  


Barnen får en relation till natur och miljö i sin vardag och möjlighet att utveckla kunskaper om en mer hållbar livsstil för sin miljö och sin hälsa.  


Utomhuspedagogik innebär att undervisningen förläggs både ute och inne. Vi väljer miljö utifrån väderlek, pedagogisk aktivitet och barnens egna intressen och önskemål.   


Lärande erbjuds för hela kroppen och alla sinnen vilket ger fler barn möjlighet att befästa kunskap. 



Utomhuspedagogik 


Att vi arbetar med utomhuspedagogik innebär att vi tillsammans med barnen studerar och upplever saker och ting i deras rätta miljö och sammanhang. Vi undviker att konstruera lärsituationer och lär oss i stället om träd i skogen och om is på vintern. 


Vi arbetar med ett upplevelsebaserat lärande och undervisar ofta utomhus. En stor del av vår undervisning utgår ifrån konkreta aktiviteter och uppgifter. Barnen får på så vis möjlighet att ta till sig kunskaper med hela kroppen och alla sinnen. Vi reflekterar tillsammans med barnen kring de upplevelser vi gör, för att skapa ett fördjupat lärande. 


Vi vill i vårt arbete visa på samband och helheter, någonting vi exempelvis gör genom att odla tillsammans eller genom att själva skapa produkter av material från naturen.  

 


Hållbar utveckling

Vi arbetar för att tydliggöra grunderna i en hållbar livsstil för barnen på vår förskola. Det innebär bland annat att vi sopsorterar tillsammans med dem, att vi återbrukar tillsammans och att vi lär barnen att vara rädda om och vårda de saker vi har på förskolan. Med de äldre barnen talar vi om den miljöpåverkan olika produkter har och hur vi kan minska dem. Självklart använder vi miljövänliga rengöringsmedel på vår förskola.  

 


Barnens inflytande 

Förskolan finns för barnen, därför är det viktigt för oss att de är med och formar verksamheten. Hos oss inkluderas barnen i så väl planering som utförande av exempelvis aktiviteter eller utflykter. Då vi är en liten förskola med hög personaltäthet har vi möjlighet att vara flexibla och anpassa vår undervisning också utifrån enskilda barns behov och önskemål.  


 

Åldersintegrerad barngrupp 

Vi har valt att ha en åldersintegrerad barngrupp eftersom vi upplever att det ger goda förutsättningar för lärande när barn i olika åldrar umgås. För de yngre barnen blir de äldre finna förebilder, medan de äldre barnen får befästa sina kunskaper samt utveckla sina empatiska förmågor och sin självtillit i samspel med de yngre barnen.